درمان تومور پاروتید

پاروتید یک غده در قسمت بناگوش قرار دارد ،غدد بزاقی پاروتید زیر زبانی و تحت فکی هستند.
ترشح بزاق از جمله وظایف مهم این غدد هستند که رطوبت کافی برای دهان را تامین و نیز به هضم غذا کمک میکند .
همچنین این بزاق ها شامل مواد ضدعفونی کننده ای هستند که باعث میشوند در مقابل میکروب ها حفاظت کافی صورت بگیرد. سرطان غدد بزاقی معمولا در غدد پاروتید که در مقابل گوش ها واقع است، ایجاد می شود.
همچنین سرطان غدد بزاقی کوچک تر، بیشتر در ناحیه سقف دهان (کام بالا) ایجاد می شود.
خوشبختانه بیشتر از نصف سرطان های غدد بزاقی خوش خیم بوده و به بافت های مجاور سرایت نمی کنند.
علت بروز سرطان غدد بزاقی هنوز به طور دقیق مشخص نیست.اما با روش های ارائه ی شده در این زمینه قابل درمان هستند . البته تشخیص به موقع و زود هنگام این بیماری میتواند کمک بزرگی در بهبودی آن بکند .

درمان تومور پاروتید
در صورت مشاهده ی علائم شایع این بیماری به پزشک مراجعه و نسبت به درمان ان اقدام نمایید .
علائم شایع که زنگ خطر این بیماری هستند را بشناسید :
– بی حسی در بخش هایی از صورت
– ایجاد تغییراتی در بینایی
– زخم در پرده مخاطی دهان که روی تومور را می‌پوشاند
– از دست دادن توانایی حرکت صورت
– گرفتگی یا احتقاق بینی
– بی حسی در بخش هایی از صورت
– ضعف عضلات در یک طرف صورت
– مشکل در بلع
احساس درد در دهان
– مشکل در باز کردن دهان
– توده و یا ورم در نزدیکی فک و گردن و دهان
اولین اقدام بعد از تشخیص بیماری مشاوره با یک جراح متخصص سروگردن میباشد، بدین منظور میتوانید با دکتر شهسواری مشورت و برای درمان اقدام نمایید . به یاد داشته باشید که یک جراح با تجربه و دلسوز میتواند کمک شایانی در کسب بهبودی شما بکند .
انجام عملیات درمان توسط جراحی غدد امکان پذیر خواهد بود ، بنابراین میتوانید به راحتی برای درمان به پزشک اطمینان کنید ، بسته به نوع تومور موجود در غدد تصمیمات لازم جهت درمان گرفته میشود .
ممکن است جراحی به صورت حذف بخشی از غدد بزاقی صورت بگیرد که در این حالت اگر تومور از نظر حجمی کوچک باشد و در منطقه ای وارد شده باشد که قابلیت دسترسی به آن آسان باشد، مقداری از غدد سرطانی برداشته می شود و بخش سالم باقی می ماند.
همچنین جراحی میتواند با حذف کل غدد بزاقی انجام شود که در این حالت پزشک ، اگر تومور بزرگ باشد، تمام غدد بزاقی برداشته می شود.

برخی سرطان ها نیز این لزوم را ایجاد میکنند که پزشک ناچار به حذف گره های لنفاوی گردن بشود ، وجود گره در گردن از عوامل شایعی است که پی بردن به آن آسان و درمان آن اهمیت ویژه ای دارد ، اگر شواهد پزشکی حاکی از سرایت تومور به غدد لنفاوی گردن باشد، علاوه بر غدد بزاقی دهان، گره های لنفاوی گردن نیز برداشته می شود.
پیش از این اگر نیاز به مشاوره و یا بیان نظرات و انتقادات خود دارید ، با ما در ارتباط باشید
با تشکر مدیریت سایت دکتر شهسواری