تورم غدد لنفاوی نشانه ی چیست؟

بدن هر انسان دارای  ۵۰۰ غدد است که وظیفه ی محافظت از بدن را بر عهده دارند . این غدد مکانی برای تجمع گویچه‌های سفید خون هستند که توسط دستگاه ایمنی و برای مبارزه با عفونت ساخته می‌شوند. وقتی تعداد این گویچه‌ها برای دفاع در برابر تهاجم باکتری‌ها زیاد شوند، غدد لنفاوی متورم می‌گردند.

حالت طبیعی یک غده ی لنفاوی  نرم، لاستیکی، و متحرک است،که قطری  کمتر از ۷ میلی‌متر دارد زمانی که غدد لنفاوی متورم میشوند ، این ناحیه بزرگ و حساس میشود .در بسیاری از موارد افراد از این اتفاق واهمه دارند و تورم غدد باعث نگرانی آنها میشود .

معمولا بعد از سرماخوردگی و یا ایجاد عفونت در دستگاه تنفس فوقانی  این غدد متورم میشوند .

بیش از ۳۰ درصد غدد لنفاوی بدن در بالای استخوان چنبر و در ناحیهٔ گردن و گلو هستند.

معمولا گلودرد هایی که ویروسی هستند و ناشی از وجود باکتری در گلو هستند غدد لنفاوی را درگیر کرده و باعث تورم و ایجاد درد در ان ناحیه میکنند .

عفونت سینوس‌ها، گوش یا پوست و نیز گرفتاری‌های دندان هم این غدد را متورم می‌کنند. و مهم‌تر از همه، تورم غدد لنفاوی می‌تواند نشانهٔ بیماری‌هائی مثل مونونوکلئوز، سل، سیفلیس، و بعضی انواع سرطان، مثل بیماری هوجکین باشد.

بیماریهای غدد لنفاوی قابل درمان هستند .

تورم های غدد لنفاوی ناشی از عفونت هستند که عفونت ها نیز باید به صورت کامل از بین بروند .

توصیه میشود برای کاهش درد در این ناحیه از حوله ی گرم استفاده کنید .

روزانه دو سه بار در روز حوله ای را گرم کنید و به مدت 15 دقیقه روی گلو نگه دارید .

گلو درد استرپتوکوکی نوعی از گلودرد های ناشی از تورم غدد لنفاوی است . درمان گلو درد استرپتوکوکی بسیار مهم است، چون در غیر این صورت، ممکن است باعث تب روماتیسمی شود که آسیب شدید به قلب می‌رساند. به‌همین دلیل، اگر تورم غدد لنفاوی با گلو درد همراه است، باید حتماً نزد پزشک بروید تا او نمونهٔ برداشته شده از گلوی شما را برای کشت به آزمایشگاه بفرستد. اگر نتیجهٔ کشت وجود استرپتوکوک را نشان دهد، آنتی‌بیوتیک مناسب برای درمان آن تجویز می‌کند.

در نتیجه سعی کنید که بعداز مشاهده ی علائم شایع در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید و از خطرات ناشی از این بیماری جلوگیری نمایید .

تورم غدد لنفاوی نشانه ی چیست؟

ممکن است عفونت در سر یا صورت شما قرار داشته باشند و ایجاد تورم نمایند .

عفونت‌های پوست سر، شقیقه، و صورت و نیز عفونت‌های سینوس و گوش باعث تورم غدد لنفاوی می‌شوند. یک جراح سرو گردن همهٔ اینها را معاینه کرده و در صورت یافتن عفونت، با آنتی‌بیوتیک مناسب آن را درمان می‌کند.

پیدا کردن علل تورم ممکن است عمیق و مشکل باشد ، پزشک ممکن است چندین بار شما را معاینه و آزمایش کند. گاهی علاوه بر آزمایش خون، یا پرتونگاری، نمونه‌ای از بافت درون غده لنفاوی را با روش و سوزن مخصوص برداشته و آزمایش می‌کند. در بسیاری موارد، این کار کوتاه‌ترین و دقیق‌ترین روش تشخیص است. پزشک پوست را بی‌حس کرده و با وارد کردن سوزنی در یک غده لنفی کمی از محتویات درون آن را بیرون می‌کشد و به آزمایشگاه می‌فرستد.

ممکن است برای تشخیص تورم از پرتونگاری استفاده شود ، بعد از تشخیص میزان تورم و نوع آن پزشک جراح اقدام به درمان آن میکند ، یا با عمل جراحی یک غده را برمیدارد. در صورتی که غده به بیماریهای بدخیم مبتلا شده باشد درمان با جراحی و شیمی درمانی صورت میپذیرد .

– علائم مشکلات غدد لنفاوی را بشناسید

– ورم های مزمن که بعد از دوهفته درمان نمیشوند .

– تورم سراسری غدد لنفاوی بدن .

– تورم بی علت غدد ،بدون سرماخوردگی، عفونت سینوس، گوش یا دستگاه تنفس فوقانی غدد لنفاوی ورم کرده‌اند.

– غدد لنفاوی بزرگ و سفت هستند و حرکت نمی‌کنند.

– همراه با ورم غدد لنفاوی گردن، تب، اشکال در بلع، گلو درد مزمن، یا اشکال تنفس وجود دارد، مخصوصاً اگر سیگار می‌کشید یا الکل مصرف کرد‌ه‌اید.

– کوچک و بزرگ بودن غدد لنفاوی در سمت چپ و راست .

در صورت مشاهده ی علائم ذکر شده به یک پزشک جراح سرو گردن مراجعه نمایید تا مشکلات شما در اسرع وقت برطرف شوند .

در صورت نیاز به مشاوره ، و یا ارائه نظرات و پیشنهادات با دکتر شهسواری در ارتباط باشید .

با تشکر مدیریت سایت دکتر  شهسواری